Novinky z Jižního Tyrolska: Kronplatz
Pátý sjezd do údolí a lanovka z nádraží
Jihotyrolská lyžařská jednička letos rozšířila celkovou délku svých sjezdovek na 114 km, když přibyla 7 km dlouhá červená trať po severní straně hory do údolní obce Percha. Nové varianty sjezdovek se objevily i na jihozápadním úpatí Kronplatzu směrem do St. Vigilu.
Kronplatz má již pátou sjezdovku do údolí, z toho třetí na svém severním svahu. Nová červená trať z vrcholu mírně spadá směrem do Olangu podél kabinkové lanovky Alpen, od níž se odděluje a klesá v červeném sklonu až k závěrečnému hangu nad obcí Percha. Trať obsluhuje nová 10místná kabinková lanovka s vyhřívanými sedadly, na níž je možno přestoupit přímo ze železnice. První, nejkratší úsek lanovky jen spojuje dojezd nové sjezdovky Ried s nádražím. Odtud kabinky stoupají na Herzlalm, kde se napojují na trasu loni modernizované kabinkové lanovky Gipfelbahn.
Vlaky, z nichž se dá přestoupit přímo do nové lanovky, jezdí ve všední dny v půlhodinových intervalech a spojují zároveň Kronplatz se sousední lyžařskou oblastí Hochpustertal, kde je jejich cílovou stanicí středisko Innichen – jízda trvá zhruba půl hodiny. V oblasti Kronplatz i Hochpustertzal platí skipas Dolomiti Superski, jízdenka na vlak ovšem není v ceně.
Zcela nově postavená je i kabinková lanovka Miara, která vyjíždí směrem ke Kronplatzu ze St. Vigilu. V moderních kabinkách je místo původních 12 míst ke stání „jen“ 8 míst k sezení, ale díky zvýšení rychlosti lanovky zůstala její kapacita zachována. Nově upravené – k sezení – jsou i kabinky lanovky Col Toron. Podél ní vznikla i nová červená varianta dojezdu sjezdovky. Další tratě byly rozšířeny v okolí Furkelpassu (Furcia, Costa, Pre da Peres).
Kronplatz: ikona dokonalosti
Kompaktní lyžařská hora Kronplatz s převahou méně náročných, ale širokánských sjezdovek na bezlesém vrchlíku oslní počtem i pohodlím kabinkových lanovek a bezprecedentní péčí o sjezdovek včetně non-plus-ultra výkonného zasněžování. Do údolních měst a vesniček na úpatí stékají z vrcholu hned pět dlouhých sjezdů, přičemž třešničkou pro experty je dvojice 5km černých sjezdovek Sylvester a Hernegg a dlouho očekávanou novinkou červená sjezdovka Ried. Z nejkrajnější větve areálu, vesničky Piculin v údolí Gadertal, kam dosahují lanovky, jezdí celodenně skibus do oblasti Alta Badia. Kronplatz je na vrcholu své obliby a patří mezi nejrušnější areály Dolomit.
Kronplatz je spolehlivým tipem pro neobyčejně široké spektrum lyžařů – je dostatečně veliký, aby uspokojil i náročnější, ale z velké části je to mírná pohodová hora vhodná i pro méně zdatné. Na svých svazích soustředí superlehké modré ranveje na vrcholu, dlouhé červené tratě na východní straně do Olangu i příkré černé krpály spadající o 1 300 výškových metrů na severní straně do Brunecku. Celý vrchlík hory je zejména z východní a jižní strany jednou velkou, denně žehlenou sjezdovkou. Ačkoliv v Alpách sotva najdete širší tratě než na Kronplatzu, rostoucí návštěvnost si vyžaduje stálé rozšiřování plochy – v sezóně 2011/12 zejména o novou sedmikilometrovou sjezdovku na severním svahu nad Bruneckem (projekt Ried), rozšířeny jsou i některé sjezdovky v okolí Furkelpassu. Výzvou pro nejnáročnější jezdce je skalp všech pěti zdejších černých sjezdovek.
Téměř veškerou přepravu na svazích Kronplatzu, nejen z údolních stanic, zajišťují pohodlné, bezpečné a elegantní kabinkové lanovky, do nichž se však musíte neustále zouvat z lyží.
Velmi vítanou atrakcí je akvapark Cron4 s řekou, masážními tryskami, tobogánem i bazénkem pro batolata a světem saun. Je postaven v Reischachu, v pěší vzdálenosti od nástupních stanic lanovek. Nejnovějším lákadlem je pak Messnerovo muzeum Ripa vybudované v hradě nad Bruneckem, které nabízí pohled do života mnoha horských národů naší planety.
Jako ubytovací zázemí lze volit mezi hotelovými vesničkami v okolí Olangu nebo St. Vigilu, středověkým městem Bruneck anebo o něco vzdálenějšími vískami jako Terenten, jejichž nejpříjemnější stránkou jsou nižší ceny hotelů.
Kronplatz je jedním ze sněhově nejspolehlivějších areálů v Alpách, a to v úplných okrajích sezóny, která trvá od konce listopadu nejméně do poloviny dubna – umění zdejších pistérů je na světové špičce, takže pravidelně lze dlouho před Vánoci i okolo Velikonoc sjíždět po precizně vysněžených sjezdovkách až do údolí. Začátek a konec sezóny láká i nižší návštěvností, protože v hlavní sezóně tu je opravdu velmi živo.
Zdroj: snow.cz
Fotografie na tomto webu byly získány z veřejně dostupných zdrojů na internetu.